Betoverd door de waterlelies van Monet!

De kleurenpracht en de sfeer rond waterlelies!

Claude Monet is als impressionistisch schilder vooral ook beroemd geworden door het schilderen van de prachtige waterlelies in de diverse seizoenen en op verschillende tijden op een dag, Hij had een zeer uitgebreide bloementuin met een vijver, met daarin waterlelies, laten aanleggen. 



Licht beinvloedt kleuren en sfeer. Monet schilderde de waterlelies en de vijver vele malen op verschillende momenten van de dag. De kleuren veranderen onder invloed van nevel, opkomende of ondergaande zon en dergelijke. Dit heeft Monet op zijn manier vastgelegd in zijn schilderijen.

Vooral de laatste periode van zijn leven, van 1910 tot hij stierf in 1926, was de tuin en vooral de vijver met zijn prachtlelies een belangrijke inspiratiebron.
Maar toen hij ouder werd kreeg hij meer en meer last van troebele ooglenzen, wat voor een schilder heel lastig is. Toen hij 82 was liet hij de lens van zijn linker oog volledig verwijderen. Zijn rechteroog bleef troebel. Dit had grote gevolgen voor zijn schilderkunst. Als een ooglens weg is ontvangt het netvlies dus ook Uv-licht waar het op reageert. Dit was dus bij Monet het geval. Hij zag daardoor wit licht niet als wit, maar als een blauwe tint.

En de witte waterlelies op zijn vijver waren voor hem in zijn late jaren niet wit, maar lichtblauw. Hij schilderde ze dan ook zo!



Prachtige sprookjesachtige vijvers met waterlelies. Een thema wat andere kunstenaars volop inspireerde tot het schilderen van waterlelies in allerlei sferen, stijlen en kleuren. Iedere kunstenaar deed dat op eigen manier..

Hieronder een schilderij met waterlelies, op eigen wijze geschilderd!

Klik op de afbeelding voor meer informatie over het schilderij.
 
  Covi     11-07-2017 17:59     Reacties ( 1 )
Reacties (1)
 Nina -  18-05-2020

Nadat hij twee schilderijen van Monet cadeau had gekregen, werd Monet door de bevriende Franse premier Georges Clemenceau aangemoedigd om een ambitieus werk te maken, waarin zijn geliefde motief van waterlelies de hoofdrol kon spelen. Acht monumentale rond gebogen muurpanelen zouden de beschouwer geheel moeten omgeven met atmosferische waterpartijen. Het resultaat wordt ook wel ‘De Sixtijnse Kapel van het impressionisme’ genoemd. Sinds 1927, het jaar na de dood van de grote meester, is de monumentale wandschildering te bewonderen in het toen net geopende Musée de l’Orangerie in de Tuilerieën in Parijs. Zie ook https://www.poster-en-kunstdrukken.nl/schilderijen/kunstenaar-claude-monet.html